طرز تهیه کیک اسفنجی خوشمزه و پفدار با طعمی بی نظیر مناسب خامه کشی
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 55
نویسنده : melina

طرز تهیه کیک اسفنجی در توستر و فر با پف و طعم بسیار عالی

 

مواد لازم کیک اسفنجی

  • تخم مرغ ۶ عدد
  • آرد ۲ پیمانه
  • پودر قند ۲ پیمانه
  • آب جوش ۱/۲ پیمانه
  • بیکینگ پودر ۱ ق چای خوری
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • نمک ۱/۴ ق چای خوری


دستور پخت کیک اسفنجی

 

مرحله اول : آماده سازی
برای تهیه کیک اسفنجی ابتدا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا زمانی که مایه کیک آماده شد برای گرم شدن فر معطل نشویم سپس تمام مواد اولیه را ۱ ساعت قبل از شروع کار داخل دمای محیط قرار می دهیم تا هم دمای محیط شوند. آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط می کنیم و سه بار الک کرده تا سبک شود.

 

مرحله دوم : جداسازی زرده و سفیده
زرده و سفیده تخم مرغ را جدا می کنیم. سفیده ها را ابتدا با دور تند همزن بزنید تا کمی کف کند سپس ۱ پیمانه پودر قند را بتدریج اضافه کنید و با سرعت تند همزن بزنید تا به مرحله سافت پیک برسد یعنی زمانی که شما کاسه را بر می گردانید کیک از ظرف بیرون نریزد.

 

مرحله سوم : هم زدن زرده
زرده را به همراه وانیل و مابقی پودر قند داخل کاسه ریخته و با همزن بزنید تا از لختگی خارج شود و کرم رنگ شود سپس در ادامه آب جوش را سریع اضافه کرده و در این مرحله باید سرعت عمل داشته باشید و خیلی تند هم بزنید نباید لحظه ای صبر کنید زیرا زرده تخم مرغ به خاطر داغ بود آب پخته می شود و کار خراب می شود به قدری مواد را هم بزنید تا از روان بودن خارج شود و کمی کشدار شده.
مرحله چهارم : تهیه مایه کیک اسفنجی
سفیده تخم مرغ را با کمک لیسک به زرده تخم مرغ اضافه کنید و به صورت دورانی در یک جهت هم بزنید اصلا نباید پف سفیده را بگیرید سپس مخلوط آرد را طی سه مرحله به مواد اضافه کنید و دوباره با لیسک در جهت فولد کنید. یک قالب ۲۵ سانتی را کمربندی یا گرد ساده را کاغذ روغنی قرار دهید سپس مایه کیک را داخل قالب ریخته توجه داشته باشید ۱/۳ قالب باید پر باشد سپس قالب را ۳ بار به سطح بکوبید تا هوای آن گرفته شود.


مرحله پنجم : پخت کیک اسفنجی
قالب فر در فر از قبل گرم شده قرار دهید و دما را روی ۱۸۰ بمدت ۴۵ الی ۵۵ دقیقه تنظیم کنید بعد از اتمام زمان پخت کیک را با خلال دندان چک کنید و اگر نیاز بود زمان بیشتری دهید می توانید ۲ دقیقه گریل را روشن کنید تا سطح روی کیک نیز طلایی شود. کیک اسفنجی را به آرامی از قالب جدا کنید و بعد از خنک شدن می توانید از وسط به دو قسمت تقسیم کرده و کار خامه کشی و تزئین کیک را شروع کنید. نوش جان

 

نکات کلیدی در تهیه کیک اسفنجی

  1. اصلا نباید ذره ای زرده داخل سفیده باشد وگرنه به سختی فرم می گیرد.
  2. می توانید قبل از هم زدن سفیده پره های همزن را به مدت ۵ دقیقه داخل فریرز گذاشته تا کاملا سرد باشد.
  3. اگر تمایل داشتید کیک اسفنجی کاکائویی درست کنید پودر کاکائو را به زرده اضافه کنید و با آرد مخلوط نکنید.
  4. دیواره های قالب را بیشتر از ۱ سانت چرب نکنید وگرنه پف کیک را می گیرد.
  5. حتما از آرد شیرینی پزی و سفید برای تهیه کیک اسفنجی استفاده کنید.
  6. سرد بودن تخم مرغ از عوامل پف نکردن کیک اسفنجی می باشد.
  7. زمانی که زمان پخت تمام نشده است در فر را باز نکنید زیرا باعث خوابیدن پف کیک می شود.
  8. استفاده از قالب کوچک باعث می شود کیک پف خوبی کند ولی بدلیل نداشتن تکیه گاه بعد از پخت پفش بخوابد حتما از قالب با سایز مناسب استفاده کنید.
  9. اگر دمای فر بالا باشد سطح روی کیک ترک می خورد در واقع رویه کیک بر اثر دمای بالا سریع بسته می شود در حالی که کیک هنوز پف نکرده است به همین دلیل موقعی که کیک پف می کند سطح روی کیک را شکاف می دهد.
  10. برای پخت کیک اسفنجی داخل قابلمه ریخته و قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و بمدت ۴۵ دقیقه اجازه می دهیم تا کیک پخته شود.
  11. می توانید شیر را بجای آب جایگزین کنید.





مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: